Ürtiker (Kurdeşen)

Ürtiker (Kurdeşen) nedir?

Çocuklarda hastanelerin aciline başvuruya neden olan alerjik cilt rahatsızlığıdır. Her beş çocuğun birinde ömrü boyunca mutlaka ürtiker gelişmektedir. Astım, alerjik nezle, egzama gibi alerjik hastalığı olan her iki çocuğun birinde mutlaka ürtiker gelişmektedir.

Çocuğun vücudunda ani başlayan, ciltten hafif kabarık, pembe kırmızı renkte, sınırları belirgin, çeşitli şekil ve büyüklükte olabilen kaşıntılı deri lezyonlarına ürtiker denir. Ürtikere halk arasında “kurdeşen”, “dabaz” da denilmektedir. Bu kırmızı döküntüler genelde basmakla solar.

Bazen bu kaşıntılı kızarıklıklarla beraber dudakta, dilde, göz etrafında, ayak bileği ve el bileği gibi eklem yerlerinde şişmelerde görülebilir. Bu şişmelere anjioödem denilmektedir. Ürtiker gelişen çocukların yarısında bu anjioödem görülmektedir.  Bu anjiödemler nedeniyle bazen çocukların yürümesi de kısıtlanabilir.

Ürtiker kaç çeşittir?

Akut ve kronik, fiziksel ve diğer nedenlerle oluşan ürtiker olmak üzere 4 çeşit ürtiker vardır.

Akut ürtiker 6 haftadan daha kısa süren ürtikere denir. Kronik ürtiker ise 6 haftadan daha uzun sürer.  İki ürtiker çeşidinin de gösterdiği bulgular aynıdır. İki ürtiker süre bakımından ayrılır. Ancak akut ürtiker ve kronik ürtikerin nedenleri farklılık göstermektedir.

Ayrıca fiziksel ürtiker dediğimiz soğuğa bağlı, basınca bağlı, sıcağa bağlı, güneşe bağlı, titreşime bağlı ürtiker çeşidi de vardır. Fiziksel denilmesinin sebebi dışdan uygulanan fiziksel olaylar sonucu olmasıdır.

Diğer ürtikerler grubunda ise vücut ısısı artmasına bağlı, suya bağlı, temasa bağlı ve egzersize bağlı ürtiker bulunmaktadır.

Ürtiker nasıl bir hastalıktır?

Halk arasında ürtikere dabaz veya kurdeşen de denilmektedir. Ürtiker çocuklarda görülen, kaşıntılı ciltten kabarık ve halkalar şeklinde olan döküntülü bir hastalıktır.  Her beş çocuğun birinde ve astım alerjik nezle gibi alerjik hastalığı olan çocukların %50’dinde hayatları boyunca ürtiker gelişmektedir. Bazen dudakta ve dilde şişmeler, el bileğinde ve ayak bileğinde anjioödem dediğimiz şişmeler görülebilir. Genellikle 1-2 hafta içinde düzelir. Bir anda tüm vücutta kaşıntı ve kızarıklık şeklinde belirmesi ve tüm vücudu etkileyebilmesi nedeniyle aileleri endişelendiren bir hastalıktır. Doğru teşhis ve tedavi ile sonuç yüz güldürücüdür.